CAREER DEVELOPMENT CLASS (KRUMBOLTZ' LEARNING THEORY)

By dorashid - June 14, 2020








KRUMBOLTZ' LEARNING THEORY

A social learning theory approach to career decision making was first proposed by Krumboltz, Mitchchell and Gelatt (1975) followed several years later by Mitchell and Krumboltz (1990). More recently, Mitchell and Krumboltz have extended the earlier social learning theory referred to Learning Theory od Career Counselling (LTCC). The theory is an attempt to simplify the process of career selection and is based primarily on life events that are influential in determining career selection. In LTCC the process of career development involves four factor which discussed further in the series of video teaching below:


                                                                                        SERIES 1



SERIES 2



SERIES 3


SERIES 4



-HAPPENSTANCE APPROACH-
(will be uploaded soon)






  • Share:

You Might Also Like

66 comments

  1. Hana' binti Abd Aziz (1182681)
    Apa yang saya dapat dari teori krumboltz ini adalah seseorang manusia itu dipengaruhi oleh pengalaman ataupun tingkahlaku yang pernah berlaku padanya.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Puteri Nur Balqis binti Shahrun (1180149)

    Ilmu yang saya dapat melalui teori Krumboltz ialah melalui bakat dan kebolehan yang ada sejak kecil boleh mempengaruhi individu dalam membuat keputusan untuk memilih kerjayanya pada masa depan.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. NURUL AFIQAH bt ARADIN (1182685)

    Setelah mempelajari teori ini, saya dapat memperoleh sesuatu yang baru untuk diri saya iaitu dapat meengetahui bahawa teori ini sangat membantu dalam pemilihan kerjaya. Dalam teori ini terdapat 4 faktor yang termasuk dalam LTCC. Tetapi 4 faktor ini membuatkan kita tahu mana yang sesuai untuk diri kita dalam kerjaya akan datang. Sebagai contoh, "genetic endowments and special abilities" ini membawa maksud genetik dan kelebihan. Contohnya kelebihan itu ialah dalam bersukan, bijak dan sebagainya. Ini merupakan contoh yang amat jelas dalam pemilihan kerjaya yang baik.

    ReplyDelete
  6. Siti Aqilah Binti Zahruddin (1180126)

    Apa yang dapat saya simpulkan, menurut pandangan Krumboltz, pembelajaran melahirkan kepercayaan diri yang membolehkan manusia belajar memantapkan kebolehan diri seterusnya menghasilkan tindakan. Dengan adanya faktor dorongan seperti keperluan ekonomi, keinginan bersosial serta pencapaian kendiri, seseorang individu mampu berjaya dalam kerjaya yang mungkin bukan menjadi pilihan mereka.


    ReplyDelete
  7. Syaza Syafiqah Binti Mohamad Azhar (1180155)

    Apa yang dapat saya simpulkan daripada Teori Krumboltz ini adalah bagaimana sebenarnya pengalaman dan sesuatu peristiwa itu sebenarnya membantu seseorang itu untuk bekerjaya. Dalam pada itu, didalam teori ini terdapat juga 4 faktor penting yang mempengaruhi dalam pemilihan kerjaya. Contohnya, bagaimana kedudukan geografi atau demografik itu sebenarnya mempengaruhi untuk membuat keputusan pekerjaan.

    ReplyDelete
  8. Banyak ilmu yang saya perolehi daripada Teori Krumboltz ini. Teori Krumboltz ini banyak mempengaruhi sesuatu keputusan kerjaya bagi seseorang individu. Terdapat 4 faktor yang mempengaruhi keputusan pemilihan kerjaya. Antara faktor yang saya merasakan menarik dan penting adalah "environmental conditions and events". Faktor ini boleh dikaitkan dengan pemasaran kerjaya di dalam sesuatu jangka masa itu. Pada masa kini, saya merasakan faktor ini yang banyak mempengaruhi pemilihan kerjaya seseorang dengan menyokong persepsi tidak memilih kerja.

    NUR ADIBAH BINTI ROSLAN (1180111)

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. NUR ANIS FARZANA BINTI BAHARIN
    (1180143)

    Setelah mempelajari teori Krumboltz ini, perkara baru yang saya perolehi adalah teori ini menjelaskan tentang pemilihan kerjaya itu berdasarkan perilaku yang dimiliki seseorang melalui pengalaman belajar dan pengaruh kehidupan seseorang itu sendiri. Terdapat empat faktor yang mempengaruhi pemilihan kerjaya dalam teori ini seperti genetik .Iaitu ciri-ciri yang diwarisi oleh seseorang seperti bakat. Contohnya, bakat suara yang dimiliki oleh seseorang penyanyi seperti Datuk M.Nasir.

    ReplyDelete
  11. NUR AQILAH SYAHIRAH BINTI ANUAR (1182694)


    Melalui pembelajaran ini, saya memperolehi banyak pengetahuan dalam Krumboltz Teori ini . Saya dapat memahami bahawa, kerjaya seseorang itu dapat dipengaruhi secara turun temurun . Sebagai contoh penyanyi Syafiq Farhain yang mewarisi bakat nyanyian ayahnya iaitu Saleem penyanyi 90-an.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. From this topic, i can learn that 4 factor that involved in LTCC which can influence the career decision. For me, i think one of factor that important is learning experiences. These learning experiences can help us to think better about our career choices.For example, if someone have good achievement in certain course or subject,so it influenced the individual to choose career that related to the subject.
    FATIN NAJIHAH BASRI 1180107

    ReplyDelete
  14. From this theory I learn that learning takes place through observations as well as through direct experiences and simplify the process of career selection based primarily on life events influential in determining career selection. In this theory there are 4 main concepts and one of them is genetic endowment and special abilities. For example, if the individual have a good voice so she or he tend to pursue their career in musical field.
    FATIN NAJIHAH BINTI MD RAZUKI (1180135)

    ReplyDelete
  15. NURUL AIN IZATIE BINTI MANSOR (1180137)

    Melalui pembelajaran tentang teori krumboltz ini, saya dapat mengetahui bahawa aspek kehidupan seperti keturunan, pengalaman, persekitaran dan kemahiran mempengaruhi pemilihan kerjaya seseorang.

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah..sesi pengajaran yang menarik dan berkesan daripada Doktor Rashid. Apa yang saya dapat rumuskan daripada sesi pembelajaran teori krumboltz ini adalah teori ini cenderung kepada pemilihan kerjaya yang dilakukan berdasarkan pembelajaran melalui pengalaman dan pengaruh dalam hidup. Menurut Krumboltz terdapat empat faktor yang mempengaruhi dalam perkembangan kerjaya iaitu Pengaruh baka & kebolehan individu, Persekitaran, Pengalaman belajar dan Kemahiran menjalankan tugas. Apabila saya mempelajari 4 faktor ini, saya dapat menganalisi tentang kemampuan dan pengaruh kehidupan dalam menentukan proses pemilihan kerjaya
    (Nur salsabila binti mamauod, 1180128)

    ReplyDelete
  17. NUR AMIRA MURSYIDA BINTI HADZRI (1180148)
    Terdapat banyak ilmu baru yang saya dapat setelah mempelajari Teori Krumboltz. Salah satunya adalah, saya dapat mengetahui bagaimana seorang kaunselor boleh membantu seseorang klien dalam aspek pemilihan kerjaya dengan menggunakan teknik tingkah laku dan kognitif berdasarkan teori ini.

    ReplyDelete
  18. ANIS CARMILA BINTI JAMAL KHAIR (1180145)

    Selepas mempelajari topik ini, saya dapat simpulkan bahawa minat serta bakat semasa di usia kanak-kanak sedikit sebanyak dapat mendorong kita untuk memilih kerjaya untuk masa hadapan.

    ReplyDelete
  19. SABIRAH BT KAMALUDIN 1180112

    Banyak ilmu yang saya peroleh daripada pengajaran teori Krumboltz ini, iaitu dari segi 4 faktor LTCC yang mempengaruhi keputusan kerjaya seseorang. salah satunya, Faktor persekitaran atau enviromental condition mempengaruhi keputusan kerjaya seseorang individu. Sebagai contoh, jika seseorang lahir dan membesar di kawasan pedalaman yang mengusahakan pertanian padi, mungkin ia akan mempengaruhi individu tersebut untuk memilih kerjaya sebagai petani atau pesawah.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum Dr, terima kasih Dr untuk penerangan yang jelas. Ilmu baru yang saya dapat dalam pembelajaran kali ini ialah teori krumboltz atau dikenali sebagai LTCC (Learning theory of Career Counseling) ini menekankan aspek tingkah laku dan kognitif. Teori ini juga menekankan kepentingan genetik, keadaan persekitaran serta pengalaman pembelajaran dalam mempengaruhi seseorang individu membuat keputusan karier yang akan diceburi.

    NUR AUNI NABIHAH BINTI OTHMAN
    1180139

    ReplyDelete
  21. Apa yang boleh disimpulkan daripada teori ini, untuk mencapai sesuatu pemilihan kerjaya itu dipengaruhi oleh 4 faktor utama. Saya sangat tertarik dengan faktor pemilihan kerjaya berdasarkan pengalaman pembelajaran yang mana saya sendiri merasakan bahawasanya saya sendiri memilih sesuatu pilihan itu berdasarkan apa yang saya lihat.

    NURAMIRAH BINTI MOHD ARIF (1181382)

    ReplyDelete
  22. What I have learn from this theory is that through experiences in our life lead us to our career decision in future.

    RABIATUL 'ADAWIYAH BINTI ROSDI 1180140

    ReplyDelete
  23. NUR AMIRAH BINTI BAHARUM (1180116)

    Selepas mempelajari Teori Krumboltz, saya mempelajari banyak perkara baharu seperti teori pembelajaran sosial ini merupakan salah satu kriteria yang diperlukan oleh seseorang untuk membuat keputusan kerjaya. Teori ini lebih cenderung kepada pengaruh kehidupan seseorang terhadap pemilihan kerjaya. Teori ini menjelaskan terdapat empat faktor dalam proses pemilihan kerjaya iaitu pengaruh baka dan kebolehan individu, persekitaran, pengalaman belajar dan juga kemahiran menjalankan tugas.

    ReplyDelete
  24. Berdasarkan 4 konsep yang ada di dalam teori Krumboltz, konsep yang menarik perhatian saya dan yang terjadi kepada diri saya ialah learning experiences. Dengan pengalaman yang saya lalui ketika sekolah menengah ini lah yang membuat saya mengambil keputusan untuk menjadi seorang kaunselor atau psikologis.

    NOR NAZHIRAH BINTI ZAIDI 1180114

    ReplyDelete
  25. This theory is really interesting. It shows that our cognitive also play an important role for our career. The way we perceived things will determined us. If you perceived in good way, then you will lead to good things.

    (Noor Isma'Alya binti Hasbullah. 1180144)

    ReplyDelete
  26. Krumboltz’s LEARNING THEORY OF CAREER COUNSELING (LTCC) can be look at 4 factors which is genetic endowment/special abilities, enviromental conditions, learning experiences and task approach skills.

    NURUL AINAA BINTI AZHAR (1180110)

    ReplyDelete
  27. Selepas mempelajari Teori Krumboltz ini, saya mengetahui bahawa seseorang individu dipengaruhi oleh minat, pengalaman atau tingkahlaku yang pernah berlaku padanya sekaligus mendorong seseorang untuk memilih kerjaya pada masa hadapan berdasarkan 4faktor utama.

    NUR LIYANA BT MOHD ROZE
    1182443

    ReplyDelete
  28. The Krumboltz' Learning Theory has 4 main key concept namely genetic endowment, environmental conditions, learning experiences and task approach skills. As I listened to this learning blog , I obtained a good understanding about this theory.
    - Nurul Fatin Binti Mohd Asri (1180129)

    ReplyDelete
  29. The new knowledge that i got from the krumboltz' learning theory is the theory has 4 concept which is genetic endowment, enviromental conditions, learning experiences and task approach skills. As i learn from this theory, i believe that i can use this four concept to make decision for my career. Such as, learning experiences, when i want to choose one career and refers to experiences its may lead me to choose career carefully and what suit me the best.
    - NUR SYAFIQAH BINTI MUSTAPHA-
    (1182545)

    ReplyDelete
  30. Saya dah lihat tentang teori krumboltz sangat seronok kerana dapat menambah pengetahuan baru. Selain itu,saya dapat mengetahui bahawa aspek kehidupan seperti latar belakang (keturunan) dan persekitaran pada waktu kecil boleh mempengaruhi kerjaya seseorang dimasa akan datang. Ingin saya kongsikan arwah ayah saya mempunyai perniagaan advertising iaitu pengiklanan dan didalam pekerjaan tersebut salah satunya,ayah saya perlu mahir didalam graphic design dan alhamdulillah kini saya dan 2 adik-beradik saya sangat mahir didalam graphic design. Kini abang saya telah menubuhkan perniagaan agen pengiklanan dan percetakan kerana minatnya yang mendalam walaupun dia masih bekerja sepenuh masa sebagai jurutera di Wangsa Maju.

    RASYIDAH BINTI BAHRIM (1180105)

    ReplyDelete
  31. From Krumboltz' learning theory and also four factors involved in LTCC, I learned that all these factors can help an individual to know him or herself more deeply. we also can identify our own skills and use that skills in choosing our career path.
    NUR ISMASHAHIRAH BINTI SAMSURI (1182693)

    ReplyDelete
  32. Assalamuailakum to my beloved lecturer, alhamdulilah from Krumboltz learning theory, I know they have 4 factors which influenced someone to choose a career. Sometimes, we cannot force someone to involve any career if she or he not interest because this may cann give burden to them. Example, from my family my brother have folllowed career as my father which is be eletrician.

    ReplyDelete
  33. Assalamuailakum to my beloved lecturer, alhamdulilah from Krumboltz learning theory, I know they have 4 factors which influenced someone to choose a career. Sometimes, we cannot force someone to involve any career if she or he not interest because this may cann give burden to them. Example, from my family my brother have folllowed career as my father which is be eletrician.

    From: Amirah Zainina Binti Anuar (1180122)

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  35. Assalamuailakum to my beloved lecturer, alhamdulilah from Krumboltz learning theory, I know they have 4 factors which influenced someone to choose a career. Sometimes, we cannot force someone to involve any career if she or he not interest because this may cann give burden to them. Example, from my family my brother have folllowed career as my father which is be eletrician.

    From: Amirah Zainina Binti Anuar (1180122)

    ReplyDelete
  36. From Krumboltz' Learning Theory, I learned this theory has 4 factors involved in Learning Theory of Career Counseling (LTCC) namely genetic endowments and special abilities, environmental conditions and events, learning experiences and task approach skills that influence in determining career selection. I'm interested in the learning experience because each of us has different learning experiences that will determine career choices.

    - NUR SYAKIRAH BINTI AB HAMID
    (1180130)

    ReplyDelete
  37. Apa yang saya pelajari daripada teori ini, salah satunya ialah genetic endowments and special abilities dimana seseorang itu mempunyai kelebihan pada fizikal yang menyebabkan mereka dapat tahu identiti mereka dan kemahiran mereka. contohnya, Siti nurhaliza yang mempunyai suara yang merdu dan boleh menjadi penyanyi. saya berasa sangat seronok kerana dapat ilmu yang baru
    AIN NURSHAKIRAH BINTI MAHARI (1180132)

    ReplyDelete
  38. What I learned in Krumboltz' Learning Theory, the teory has 4 factors involved in Learning Theory of Career Counseling (LTCC) that are genetic endowments and special abilities, environmental conditions and events, learning experiences and task approach skills. This topic is very interesting for me because the theory is an attempt to simplify the process by which an individual makes a career choice.

    SITI NORNAJIBAH BINTI MD NOR (1180131)

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. Melalui pembelajaran Teori Krumbolt. Saya faham 4 faktor dalam teori ini dapat mempengaruhi seseorang dalam membuat keputusan untuk memilih kerjaya.
    -NUR ATHIRAH BINTI ROSLI-1182540-

    ReplyDelete
  41. From this series, I learnt that the Krumboltz' Theory relates the experiences on an individual, their environment, and their innate abilities, with the decision they make for a career.

    [NURHIDAYAH BINTE NORHALIM, 1180004]

    ReplyDelete
  42. Setelah mempelajari teori Krumboltz, saya mendapati yang teori ini sangat membantu seseorang untuk membuat keputusan dalam memilih kerjaya. Terdapat 4 faktor dalam LTCC yang sangat mempengaruhi seseorang dari segi pengalaman pembelajaran, kemahiran,keupayaan yang istimewa, persekitaran dan juga pewarisan genetik (keturunan) yang boleh mempengaruhi seseorang untuk memilih kerjaya. Contohnya,jika seseorang itu mempunyai suara yang merdu seperti Siti Nurhaliza,maka dia memilih kerjaya sebagai seorang penyanyi.Alhamdulillah saya sangat suka teori ini kerana teori ini sangat dekat dengan kita dan sangat membantu!✨
    (HAFIZAH ATHIRAH BINTI NORDIN, 1180134)

    ReplyDelete
  43. From this Krumboltz Theory ,I learned this theory has 4 factors involved in Learning Theory of Career Counseling (LTCC) which are genetic endowments and special abilities, environmental conditions and events, learning experiences and task approach skills that influence in determining career selection. From this blog , I get more knowledge about Krumboltz Theory.
    ( NIK NUR ILYANI NAJIHAH BINTI NIK YUSOFF , 1180157 )

    ReplyDelete
  44. input yang saya dapt ialah pemilihan kareir berdasarkan genetic endowments dan special abilitiesni die lebih kepada diri individu itu sendiri. sebagai contoh, seseorang yang berbaadan sasa kareirnya akan lebih kepada kerja-kerja yang besar seperti askar.
    MUHAMMAD KHAIRUDDIN BIN ZAINAL (1180142)

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum, teori krumbolt'z juga antara teori yang membantu individu-individu dalam pemilihan kerjaya. 4 faktor yang terdapat dalam teori ni menunjukkan keberkesanan kepada pemilihan kerjaya yang efektif. Sekadar itu daripada saya Muhammad Redzo Bin Saad (1180109).

    ReplyDelete
  46. Melalui teori Krumboltz ini, saya dapati terdapat 4 faktor dalam LTCC yang mana ia mempengaruhi pemilihan kerjaya seseorang sama ada dari segi genetik atau keturunan, pengalaman pembelajaran, kemahiran,keupayaan yang istimewa mahupun persekitaran. Dan disinilah seseorang akan menilai diri mereka berdasarkan empat faktor tersebut.

    (AISYATUL RADHIAH BINTI MUSA 1182689)

    ReplyDelete
  47. Melalui teori Krumblotz ini saya telah mendapat ilmu baru tentang kerjaya. Teori ini secara amnya akan membantu kita dalam memilih kerjaya yang kita mahukan pada masa akan datang dengan lebih efektif. Dengan menggunakan teori ini banyak hal akan dipermudahkan. Teori ini sangat penting untuk dipelajari.
    SITI NUR JANNAH BINTI SEH ZAINUDDIN

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum, apa yang saya dapati dari teori krumboltz ialah teori ini berkaitan bagaimana seseorang individu itu menggunakan tindakan serta pengetahuan dan pemikiran dalam membuat pemilihan kerjaya.Terdapat juga faktor persekitaran yang mempengaruhi pelihan kerjaya seseorang individu. Dari penerangan yang diberikan saya dapat mempelajari ilmu baharu.
    NUR AISYAH BINTI RUSLAN 1182542

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum, Alhamdulillah apa yang saya dapat perolehi dari teori krumboltz ini ialah terdapat beberapa faktor yang boleh mempengaruhi keputusan pemilihan kerjaya seseorang. Terdapat 4 faktor antaranya ialah pewarisan genetik dan keupayaan istimewa, keadaan persekitaran dan peristiwa, Pengalaman pembelajaran, kemahiran dalam membuat tugasan.
    Contoh bagi keupayaan istimewa adalah apabila seseorang itu mempunyai bakat yang tersendri sejak dari kecil seperti menyanyi. Oleh itu, seseorang itu berkemungkinan akan cenderung untuk memilih kerjaya sebagai seorang penyanyi.

    (NOR ATIKAH BINTI ABDULLAH, 1180121)

    ReplyDelete
  50. Alhamdulillah setelah mendengar penjelasan Dr tentang teori Krumboltz ini, saya dapat simpulkan bahawa teori ini adalah berkisarkan mengenai perkara2 yang mempengaruhi seseorang bagi membuat keputusan berkenaan karier yang akan diambilnya.

    MUHAMMAD ADAM BIN ZAINOL (1180115)

    ReplyDelete
  51. Penerangan yang sangat baik dan apanyang saya perolehi dari teori Krumboltz ini adalah 4 faktor yang mempengaruhi seseorang dalam memilih pekerjaan atau bidang yang mereka ceburi

    Siti Zubaidah binti Abu Hassan Shari(1180156)

    ReplyDelete
  52. Thankypu dr for the clear explanation. so iwant to highlighted four factors of career development of Krumboltz Theory, that first are genetic endowments and special abilities. Second is environmental conditions and events factors. Third is learning experiences.Last but not least is task approach skills. Hopefully this topic will help us to better understand about career development.
    Mohd Azwan Fakhruddin Bin Abd Halim 1180153

    ReplyDelete
  53. What can I get from this video is that our surrounding will effect our career choice.
    ANIS ATHIRAH MD YUSOF (1180127)

    ReplyDelete
  54. From those videos, I got 4 factors that influence our career preferences such as genetic endowments and special abilities, environment conditions and events, learning experiences and task approach skills.
    (NORFAIZI IZZATY BT MOHD LAZIM-1180151)

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum. Sebelum itu, saya ingin mengucapkan terima kasih atas penerangan Dr. yang sangat jelas mengenai teori krumboltz. Apa yang saya pelajari mengenai teori ini ialah proses pemilihan kerjaya bagi seseorang itu dipengaruhi oleh peristiwa kehidupannya. Terdapat empat faktor dalam proses pemilihan kerjaya iaitu pengaruh baka dan kebolehan istimewa, persekitaran, pengalaman belajar dan kemahiran menjalankan tugas.

    (NUR ILIAHANIM BINTI ZULKISFILI -1180147)

    ReplyDelete
  56. Daripada topik Krumboltz Theory ini, saya memahami bahawa pemilihan kerjaya individu dipengaruhi oleh 4 faktor utama. Teori ini dapat meleraikan persoalan dengan jelas tentang perkara-perkara yang mendorong individu ke arah memilih sesuatu kerjaya.
    (NUR ANATI IZNI BINTI ZAKARIA - 1182546)

    ReplyDelete
  57. What I have learnt from the Krumboltz’ Learning Theory is the theory help a person and give the simply process for career selection that are based on behaviour and cognition. There are 4 factors that involved in Learning Theory of Career Counselling (LTCC) and it is very important for a person to make a career decision. For example, “genetic endowment and special abilities” which means the aspects that is influence the individual for career decision are inherited or innated rather than learned such as a person who have nice voice, they will choose a career as a singer, height person will choose to be a model or stewardess and so on.
    (AZIMAH BINTI ABDULLAH-1180106)

    ReplyDelete
  58. SABRINA ADRIANA BINTI SHAMSUL AMRI (1180152)

    Assalamualaikum Dr. Melalui topik ini banyak yang saya belajar mengenai Teori Krumboltz. Saya dapat mengetahui bahawa kerjaya seseorang itu boleh dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti genetik dan kebolehan seseorang, keadaan sekelilingnya, pembelajaran melalui pengalaman dan juga melalui kemahiran dalam pendekatan sesuatu tugas.

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum Dr. Perkongsian mengenai tajuk Krumboltz Learning Theory dapat saya fahami bahawa terdapat 4 faktor yang mempengaruhi kerjaya seseorang iaitu genetic endowments and special abilities, environmental conditions and events, learning experiences and task approach skills.
    FARAH TASNIM BINTI MUHAMAD BASRI (1180150)

    ReplyDelete
  60. Daripada topik Krumboltz Theory ini, saya dapat memahami bahawa pemilihan kerjaya individu dipengaruhi oleh 4 faktor utama. iaitu genetic endowments and special abilities, environmental conditions and events, learning experiences and task approach skills. ini dapat meleraikan persoalan dengan jelas tentang perkara-perkara yang mendorong individu ke arah memilih sesuatu kerjaya.

    (MUHAMAD SYAUQATELLAH BIN MOHD SAUPI) (1182547)

    ReplyDelete
  61. From Krumboltz' Learning Theory, I learned four factors in (LTCC) Learning Theory of Career Counseling that involved concept of genetic endowments and special abilities. Second, environmental conditions and events. Third, Learning experiences. And fourth is task approach skills.These four concepts used in this theory to determined career choice.

    HALIMATUN AZMA BINTI SHAMSUDDIN (1182695)

    ReplyDelete
  62. Apa yang saya dapat dari teori krumboltz ialah pengalaman bekerja yang dialami seseorang pada masa lampau mempengaruhi pilihan kerjaya seseorang.

    HUMAIRA BINTI HASHIM (1182539)

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum. The knowledge that I gained from krumboltz theory is someone's career is due to several factors either factors of genetic endowments and special abilities, environmental conditions and events, learning experiences or task approach skills.

    NURFATEHA BINTI ARIFIN (1182682)

    ReplyDelete
  64. Dalam teori ini saya belajar bahawa pengalaman yang dilalui seseorang pada Masa lampau akan mempengaruhi pemilihan kerjaya seseorang pada Masa akan datang

    AHMAD HAZIQ BIN RAMLEE ( 1180108)

    ReplyDelete
  65. Ahmad imran bin chailan (1182541)

    Krumboltz berpendapat bahawa pengalaman pembelajaran yang kita telah terdedah kepada sebahagian besarnya membentuk pilihan kerjaya kita, mengenalpasti tiga jenis pengalaman seperti itu. Pengalaman pembelajaran instrumental adalah orang-orang yang terlibat secara langsung dalam situasi belajar dan mengalami ganjaran atau hukuman dari perbuatan yang baik atau salah secara langsung. Pengalaman bersekutu timbul apabila orang mengaitkan peristiwa sebelumnya dengan tetulang yang positif atau negatif, menyimpulkan bahawa tindakan tertentu mesti secara tidak langsung menghasilkan hasil yang kemudian. Akhirnya, pengalaman-pengalaman vicarious berlaku apabila individu belajar dengan mengamati secara langsung dan tidak langsung melalui media seperti TV dan Internet.

    ReplyDelete
  66. Alhamdulillah, sekarang saya telah memahami lebih dalam Teori Krumboltz kerana tajuk ini merupakan tajuk pembentagan tugasan "assignment" kumpulan saya. Teori ini memberi saya kefahaman berdasarkan 4 konsep utama iaitu "Genetic endowment, environment conditions and events, learning experiences" dan yang terakhir "task approach skills". Kesemua konsep ini dapat membantu klien bagi membantu mereka dalam membuat pilihan kerjaya serta Kaunselor dapat menukar cara klien berfikir. Secara ringkasnya, "Genetic endowment" adalah sangat berkaitan dengan genetik atau warisan daripada keluarga atau bakat secara semulajadi seperti contoh, Dato' Siti Nurhaliza yang dilahirkan mempunyai melodi suara yang merdu. Malahan, adik-beradiknya juga mempunyai suara yang merdu dalam menyanyi. Lalu, mereka memilih bidang nyanyian sebagai kerjaya mereka. Selain itu, konsep kedua adalah "Environmental condition" iaitu seseorang yang tinggal di kawasan perindustrian atau tinggal di kawasan geografi yang mempunyai kawasan penanaman seperti tanaman nanas di Johor atau tanaman padi di Kedah. Maka, mereka memilih bidang tersebut sebagai kerjaya mereka.

    Tambahan pula, konsep ketiga adalah mengenai "Learning experiences" iaitu individu yang mempunyai kemahiran dalam Mathematician misalan, lalu memilih Akauntan sebagai kerjaya kerana mempunyai pengalaman belajar semasa zaman persekolahan atau di universiti. Yang terakhir, adalah "Task approach skill" iaitu menggabungkan kesemua konsep dimana seseorang individu dapat menggunakan semua kemahiran yang telah dinyatakan dalam konsep Teori Krumboltz. Klien akan dapat berfikir secara rasional dan dapat membuat pilihan kerjaya yang bersesuaian. Wallahualam.

    NUR ATIQAH SYAZWANI BT AZHAR 1182809

    ReplyDelete